Att utnyttja systemet

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag haft en elev som gör en prövning som fuskat rejält. Hon har plankat av rejält från Nationalencyklopedin och det knäppa är att hon har inte ens besvarat frågorna som hon hade. Jag känner att det är en medveten handling från hennes sida eftersom att hon går i trean på SP, hon har skrivit så många rapporter innan så hon vet mycket väl att hon har gått över gränsen.

Idag var hon tydligen sjukanmäld och hon hade mailat mig och frågat om jag kunde maila henne nästa uppgift hon ska göra. Det gör jag inte för hon behöver få en genomgång först, det gäller alla. Jag skrev ingenting om hennes uppsats förutom att hon skulle maila den via urkund (en tjänst som skolan använder sig av som scannar av om det är plagiat). Det är bara för sakens skull för att visa hur mycket som är kopierat men egentligen är det bara att gå ut på NE och skriva ut där.
 
Eftersom att jag är rejält hämndlysten av mig emellanåt så tänker jag se till att hon inte klarar kursen. Jag kommer bromsa ned tempot rejält när det gäller att bedöma saker. (det är helt motiverat då hon hittills inte lämnar in saker i tid) Då har jag "massor" av andra saker som "går före". Om eleverna utnyttjar systemet tänker ju jag också göra det. Nu bidrog hon ju själv till ett långsammare tempo idag så nu får hon inte veta förrän efter lovet att hon får göra om uppgiften helt.

Det här är väl inget som rekommenderas av skolverket kan jag tänka mig men det står heller ingenstans att man inte får göra så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0